
 
 

Broadcasting a Revolution: Radio Free Europe and the Hungarian 
Revolution 

 
By Derick Handley 

 
 

 
 

Senior Seminar: HST 499 
Dr. Bau Hwa Hsieh 

Western Oregon University 
June 7, 2007 

 
Readers: 

Dr. David Doellinger 
Dr. Kimberly Jensen 

 
 
 
 
 
 

Copyright © Derick Handley, 2007 



 Handley 2 

On October 23rd, 1956 a group of 200,000 protesters, mostly students, marched to 

the parliament building in Hungary and removed a statue of Stalin that had been erected 

several years earlier. The protesters than marched to the Radio Budapest building in order 

to broadcast their demands against the Soviet rule that had taken power in Hungary. 

Upon arriving to the Radio Budapest building the protesters were met by the AVH, a 

Soviet police force created to keep order throughout occupied Eastern European nations. 

Amidst the chaos tear gas was thrown into the crowd of protesters, and the AVH opened 

fire. Hungarian soldiers refused orders by the Communist leaders to help put down the 

revolt, and instead joined the side of their fellow countrymen. What ensued was twelve 

days of violence in which the Communist leaders fled Hungary until Soviet tanks were 

able to regain control. But what led to one of the most violent phases of the Cold War 

that fall day in Hungary? After almost six years why did the citizens finally revolt against 

their oppressive government? While many factors played key roles into the revolution in 

Hungary, the messages broadcast by Radio Free Europe convinced the citizens to 

violently rise against the communist leaders, suggesting help from the West would come. 

 The revolt against communism in 1956 was against the regime that had taken over 

just ten years earlier. After WWII, the Soviet military occupied Hungary, gradually 

replacing the freely elected government with appointed Communist leaders. In 1948 

Matyas Rakosi was appointed leader of Hungary and the Stalinist-Communism takeover 

was complete. During Rakosi’s reign, the citizens of Hungary saw a drastic decrease in 

economic success and almost the entire elimination of human rights and freedoms. The 

methods of Stalinism included the collectivization of agriculture and rapid 

industrialization, which cost many farmers money and the entire country food, virtually 



 Handley 3 

eliminated all due process of law, and massive political purges against those who 

disagreed with the parties policies. However, in March of 1953 Stalin died, and the future 

of Stalin’s brand of Communism in Eastern Europe was in question. Imre Nagy, a 

popular Communist politician, was elected Prime Minister and conditions immediately 

began improving. Nagy was known as a Socialist Communist, one who believed in 

human rights and equality. During his first reign as Prime Minister, Hungarians saw an 

immediate loosening up of the authoritarian Communism that had existed. But by 1955 

Nagy and his Socialist Democratic ideals had fallen out of favor by the new Soviet 

politicians led by Khrushchev, and he was removed from office. Under Erno Gero the 

new Prime Minister, the authoritarian Communist government was back in power. In 

February of 1956, newly appointed leader of the Soviet Union, Nikita Khrushchev, gave 

a speech to the members of his congress denouncing Stalin and his methods of leadership. 

He denounced Stalin’s abuse of purges during the Second World War, and accused the 

former leader of taking advantage of Communism for personal gain. For the first time 

since the Soviet Revolution of 1917 Communist officials were questioning their own 

methods. After the removal of Nagy, who had introduced freedom from a Communist 

leader that Hungarians weren’t used to, along with the questioning of politics and policies 

of the Soviet Union from Khrushchev, Hungarian citizens began to question the role of 

Stalinism in their country. The unrest from these events helped lead to the Revolution 

that took place in October of 1956. 

 Radio Free Europe had been broadcasting into Hungary since its creation in 1949. 

RFE was created in part by the United States CIA along with other nations in Western 

Europe who feared the spread of Communism. It was created to broadcast unbiased news 



 Handley 4 

from the democratic nations, and to inspire the citizens of Eastern Europe to protest 

against their Communist governments. The initial goal of Radio Free Europe was to 

simply broadcast news from the West into the Satellite countries where information was 

filtered and edited by the Communist governments. The goals of RFE were clear from the 

beginning: to bring down Soviet control in Eastern Europe. When President Eisenhower 

was elected president in 1953 the use of Radio Free Europe changed. Frank Winser was 

an American Secret Service Agent during WWII, and served as a spy in Berlin and 

Vienna in the early years after the war. The United States government put him in charge 

of a propaganda department in which over 3,000 people were on payroll in an effort to 

eliminate all support for Communism in Eastern Europe.1 The death of Stalin in 1953 left 

the future of Stalinism in Eastern Europe in question, and the United States viewed it as 

their prime chance to bring down Soviet control in the region. Winser believed that the 

most effective way to spread the “voice of liberty” into Eastern Europe would involve 

RFE. Within 18 months of Eisenhower’s election in 1953 Winser had the station 

broadcasting anti-communist propaganda. The early propaganda group was the initial 

foundation of the CIA, with Winser becoming known as one of the founding fathers.2

 Broadcasts should emphasize Western determination to undermine Communist 
 regimes… The station’s purpose is to contribute to the liberation of the nations 
 imprisoned behind the Iron Curtain by maintaining their morale and stimulating in 
 them a spirit of non-cooperation with the Soviet-Dominated regimes.

 

After Winser took charge of RFE, a new handbook informed the employees of RFE what 

was expected while on the air: 

3

 
 

                                                
 1Victor Sebestyen, Twelve Days: The Story of the 1956 Hungarian Revolution (New York: 
Pantheon Books, 2006), 58. 
 2 Ibid. 
 3Sebestyen, 59.   



 Handley 5 

While RFE earned the reputation as being truthful in the first four years of its existence, it 

was very clear that the intentions of the station were changed to create unrest in the 

Satellite countries. 

  While Social and governmental issues in Hungary sparked unrest, the use of 

Radio Free Europe as a propaganda tool directly led to the Hungarian Revolution of 1956. 

The radio reports were used to influence the citizens listening to take action, and in some 

cases to take up arms against the communist governments in charge. While it quickly 

became clear that Western nations had no intentions to intervene, they were still willing 

to offer tactical plans over the air.  The Hungarians were just another piece of the chess 

board for the United States and the Soviet Union, but for the Hungarians themselves, 

their entire lives were affected for the worse from the whole ordeal. 

 Historians have viewed the uprising from several different vantage points since 

the revolution in 1956. Different historians state different events that drove the 

Hungarians to revolt against the Soviets, but don’t discuss why the Hungarians believed 

they could win. A rebellious group of students wouldn’t seem to stand a chance against a 

trained and organized world wide power like the Soviet army, and yet the students took 

arms anyway. Why have historians ignored the reasons that drove the revolution from a 

desire to an actual event? The values of those authors who have looked at the revolution 

will be vital to understanding this. The Hungarian Revolution came during the Cold War, 

a time where people viewed the world issues as good versus evil, Capitalism versus 

Communism, the United States versus the Soviet Union. 

 Many of the early Historians who wrote about the Hungarian Revolution had been 

actively involved in the fighting. Those historians from Hungary have been unwilling to 



 Handley 6 

blame themselves for what took place, and instead have simply focused on the misdeeds 

and horrendous actions taken by the Soviets to combat the uprising. English speaking 

historians who fought during the Revolution are even less credible. These historians were 

outsiders from either Western Europe or the United States, and entered Hungary to 

defend Capitalism and the freedom of democracy. Due to their involvement in the 

revolution as well as their relationship to the West, their views are skewed when it comes 

to the role of propaganda from the West. Later historians focused on the Hungarian 

Revolution and its relationship to the Cold War. While the involvement of the revolution 

as a part of the Cold War is extremely important, many of these historians ignore it as an 

individual event, and thus downplay the causes of the revolution and the impact of Radio 

Free Europe. Many of these historians have also created articles and books portraying the 

Hungarians as martyrs for democracy, and concluded that the Soviet Union was solely to 

blame for the violent episode that took place. Not until recently have historians began to 

study the causes of the revolution and the possible role that RFE had in causing the 

students to take arms against the Soviet Union. 

One of the early historians involved in the fighting was Michael Korda. Korda 

was a student at Oxford when the revolution began, and he and several of his friends 

traveled to Budapest to help with medicine supplies as well as assisting in the fight 

against Soviet soldiers. Fifty years after he took part in the revolution, Korda wrote 

Journey to a Revolution, a personal memoir and history of the Hungarian Revolution. 

Korda viewed the revolution as a tipping point, even stating that the “collapse of the 

Soviet Union itself could be traced back to the consequences of the uprising in the streets 



 Handley 7 

of Budapest.”4

 The book is an excellent source to help paint the picture of the chaos that existed 

in the fall of 1956, but it doesn’t present the events from both sides. The book is 

enjoyable in that it is the first hand account of a man who was actively involved in the 

uprising, but as an outsider from England volunteering to enter Hungary, it is impossible 

to take his point of view without questioning its authenticity. The reason Korda went to 

Hungary was to fight for democracy against the Communist government, so it is 

understandable that he is going to be unwilling to blame his own government and its push 

for democracy for what took place. Korda downplays the role of RFE broadcasts in 

stating that:  

 Korda, writing fifty years after the revolution, obviously has strong 

personal beliefs that the revolution was one of the greatest moments in history, as he was 

involved first hand. But the fact that he was involved, as he puts it, on the side of the 

“Independent, Democratic” Hungarians skews his views. He certainly believes that the 

Soviets were completely to blame for the violent revolution.  

 For years Radio Free Europe, broadcasting from Munich, had been urging the 
 people of the “captive nations” to rise against the Russians, and promising help 
 from the West when they did so. Much as these broadcasts irritated communist 
 governments, it is doubtful that anyone else took them all that seriously.5

 
 

Rather, Korda believes that what took place was a random uprising against a tyrant 

regime. While it was a “revolution against eleven years of alien, heavy-handed, 

unyielding Russian domination and occupation,”6 he also saw it as “spontaneous, popular, 

and embraced.”7

                                                
 4Michael Korda, Journey to a Revolution. (New York: Harper Collins Publishers, 2006), 2. 

 His explanation is vague and unclear; was it a planned out aggression 

against the Soviet government, or was it a spontaneous event that boiled over? While it is 

 5 Korda, 103. 
 6 Ibid, xiv. 
 7 Ibid. 



 Handley 8 

interesting to hear first person accounts from Korda, it is impossible to completely rely 

on everything he has to share. As a Westerner entering into the war zone that was 

Hungary, he simply saw it as good versus evil. In no way is he willing to look beyond the 

Soviet Union to blame the unimaginable violence that took place those twelve days in 

1956. 

 A later historian named Phyllis Schlafly wrote an article titled “1956 Hungarian 

Revolution Lit the Lamp of Freedom” for the journal Human Events in October of 2006. 

The article Schlafly presents portrays the Hungarians and those involved in the fighting 

as martyrs for democracy, solely blaming the Soviet Union for the atrocities that took 

place. The first sentence states: “The revolution started Oct. 23, 1956, as a peaceful 

student protest in Budapest, but after Russian soldiers fired on the students, it escalated 

into a full-scale revolution against Soviet tyranny,”8 immediately indicating the direction 

that Schlafly’s article is going to take. Schlafly never once mentions RFE or the 

propaganda sponsored by the United States as a reason for the unthinkable violence that 

ensued, but rather makes statements accusing the Soviet troops as being “trigger happy.”9 

Schlafly even goes as far as to compare the Hungarians to the Founding Fathers of the 

United States, stating: “They fought in the tradition of Patrick Henry: ‘Give me liberty or 

give me death.’”10

 While Phyllis Schlafly spends a considerable amount of time discussing the 

revolution itself, the purpose of her article becomes clear when she ties it back to the 

impact it had on the Cold War: 

 

                                                
 8 Phyllis Schlafly, “1956 Hungarian Revolution Lit the Lamp of Freedom,” Human Events 62, no. 
36 (October 23rd, 2006): 15. 
 9 Ibid. 
 10 Ibid. 



 Handley 9 

  … the valor of the Hungarians who fought in the streets gave courage to other 
 countries. The dream was rekindled all over Eastern Europe that the day would 
 come when they, too, might have the opportunity to throw off their captors. The 
 effect of the Hungarian revolution in the U.S. was dramatic: It changed the debate 
 about communism and punctured the Communist lie of peaceful coexistence.11

 
 

Schlafly also claims that the revolution of 1956 “started the unraveling of Soviet 

communism that finally came to pass in 1991.”12

 Despite the lack of historians that have covered the role of RFE on the Hungarian 

Revolution, it is imperative to study the effects that the propaganda barrages had on 

Hungarians to fully understand the event. To examine how the broadcasts of Radio Free 

Europe influenced the Hungarian citizens to fight against the Soviet soldiers, this essay is 

going to analyze transcripts from RFE, conversations amongst high ranking political 

officials from the United State, Hungary and the Soviet Union, interviews with 

Hungarian Refugees, military surveys conducted by the United States and declassified 

CIA documents. Through all of these documents it is clear that the United States 

understood the impact that RFE had in Hungary, and how the propaganda could 

eventually lead to a violent revolt. Despite knowing the risks of a diminished reputation 

 While the article is written with 

celebrated passion, it is almost difficult for any true historian to read. The wonderfully 

glorious light that the Hungarians are portrayed through is reminiscent to those early 

historians who were actively involved in the fighting. It solely puts the blame for the 

thousands of deaths on the Soviet Union, and sets the revolution on such a high pedestal 

that one reading it would think it was the single most important event to ever occur in the 

twentieth century. While it does give insight to a small faction of interpretations, the 

entire article has to be viewed with extreme skepticism.   

                                                
11 Ibid. 
12 Ibid. 



 Handley 10 

and potential for uprising, the United States continued their media barrage on all of the 

countries in Eastern Europe. 

 One of the first big decisions that Radio Free Europe had to make was over the 

release of Khrushchev’s famous “Secret Speech,” given in February of 1956 in which the 

new Soviet leader openly admitted to his parliament that Stalin had committed heinous 

crimes of mass murders and unthinkable violence against the citizens who opposed the 

Communist regime. In May of 1956 the United States uncovered two copies that were 

deemed valid, and thus had to decide what action, if any, to take with them. Ray S. Cline, 

an official in the CIA, proposed the release of the full text be made available to the public, 

believing that it would create support and proof for the worldwide slander and the foreign 

policies the United States had taken against the Soviet Union since the end of World War 

II.13 Frank Winser rejected this plan, and instead implemented the Winser-Angelton act 

that would slowly leak portions of the document in an effort to exploit the speech rather 

than just presenting it.14

 There were several reasons for the Winser-Angelton act to be used rather than just 

the all out release of the speech. The most notable was due to the covert plan called Red 

Sox/Red Cap, a project that included the training of refugees from the Satellite Nations 

for combat inside Eastern Europe. The Trainees were deemed not ready for battle, and 

Winser wanted to wait until the units were combat ready to begin releasing the speech.

 

15

                                                
 13 Arch Puddington, Broadcasting Freedom: The Cold War Triumph of Radio Free Europe and 
Radio Liberty. (Lexington, Kentucky: The University Press of Kentucky, 2000), 91. 

 

His reasoning was simple, he knew that the release of the speech would create unrest 

inside those nations who would be listening, and the potential for a violent revolution 

 14 Ibid. 
 15 Ibid. 



 Handley 11 

existed. Until the exiled units were capable of combat with the Soviet soldiers, they 

would hold off.  

 It was slowly becoming clear to all those involved in RFE what kind of impact the 

broadcasts could have inside the Soviet bloc. In early 1956 the CIA admitted that they 

knew the impact of the propaganda broadcasts could be violent, and at that point in time 

they were unable to assist militarily. As it became clear that the end result was more than 

likely going to be violent, the CIA knew it might be asked to back up their broadcast with 

military help. Lawrence de Neufville, who began working for RFE in 1954, asked his 

bosses in Munich: 

 What happens if a man in a raincoat comes here and says, “We’ve been listening 
 to all this stuff and we’re ready to start a revolution”? They discussed it in a 
 special board meeting and they didn’t know what to do… They were all busy 
 thinking they were doing good and nobody was doing any real plotting. And then 
 the events caught up with them.16

 
 

Many involved with the United States government feared the same reaction by the 

Hungarians could occur. To protect the credibility of Radio Free Europe and in a sense 

the reputation of the United States if an incident did take place, the CIA found it 

necessary for the United States and Washington to be able to preserve plausible 

deniability.17 Walter Hixson, a historian working for RFE, explained that “RFE had to 

foster the illusion of being a genuine private radio station”18

 Despite knowing the risks, the propaganda barrage continued to be ordered by the 

United States government and Western European powers. One aspect of the propaganda 

 in order to maintain 

credibility to those listening in Eastern Europe. 

                                                
 16 Frances Stonor Saunders, Who Paid the Piper? The CIA and the Cultural Cold War. (London: 
Granta, 1999), 140. 
 17 Sebestyen, 58. 
 18 Ibid. 



 Handley 12 

operation in Hungary was the use balloons and leaflets with messages to the people. In 

Hungary and other Eastern European nations, millions of leaflets were dropped into the 

country by balloons presenting statements and propaganda from the West, in particular 

the United States. The leaflets presented “inspirational” messages. An example of the 

leaflets is: 

 Czechs and Slovaks, know this: The regime is weaker than you think. Power lies 
 with the people, and the people stand opposed. With unity and courage, organize 
 your strength. Down with the collective. Insist on workers’ rights today. Demand 
 concessions-tomorrow, Freedom.19

 
 

At the same time RFE announced on the air, “The Soviet Union is growing weaker. Only 

those will survive who detach themselves from the Communist boat in time… 

Everywhere in the Free World your friends are with you…. All power to the people.”20

 The United States Army created a survey in January of 1956 titled “Hungary: 

Resistance Activities and Potentials that analyzed the potential for Special Forces 

operations in Hungary. In the report, army officials admit that: 

 

Virtually the same effort was done in Hungary under Operation Focus calling for action 

to be taken against the Communist regime. 

 Dissidence and resistance potential appear to be strongest among peasants, whose 
 continuing opposition has substantially contributed to the failure of the regime’s 
 agricultural program; youth, whose cynicism and apathy has caused growing 
 concern in Communist circles; industrial workers, whose disillusionment is 
 widespread; and the Roman Catholic clergy, the majority of whom have not 
 joined the regime-inspired “peace priest” movement….21

 
 

The survey openly admits that there was legitimate unrest amongst the working class and 

youth, yet the fliers were aimed toward those with anger and hatred toward the Soviet 

                                                
 19Puddington, 64. 
 20 Ibid. 
 21 Study Prepared for U.S Army Intelligence, Hungary: Resistance Activities and Potentials, 
January 1956 in The 1956 Hungarian Revolution: A History in Documents, ed. Csaba Bekes, Malcolm 
Byrne, Janos Rainer, (Budapest, New York: CEU Press, 2002), 88,89. 



 Handley 13 

regime. The survey doesn’t say whether they believed violent uprising was a possibility 

amongst these groups, but they do show that they know who to target with the 

propaganda fliers. Whether it was intentional or not, the messages sent in stirred up 

support for the anti-communist movement that would eventually become violent. 

 The incidents’ surrounding the balloon and leaflet drops concerned officials in 

Washington regarding RFE and United States reputations. In Czechoslovakia, a load of 

several thousand leaflets were accidentally dropped onto the field of a sporting event in 

the middle of the action.22 In Prague the balloons were blamed for a plane crash that 

killed twenty two people on January 18, 1956.23

 The President recalled that both he and I had been rather allergic to this project 
 and doubted whether the results would justify the inconvenience involved. The 
 President said he thought the operation should be suspended. I agreed, but said I 
 thought we should handle it so it would not look as though we had been caught 
 with jam on our fingers.

 Upon hearing the events in which the 

leaflets were blamed for, an official to President Eisenhower was quoted as saying: 

24

 
 

Throughout the propaganda barrage, the United States attempted to do whatever it could 

to keep it’s relationship with Radio Free Europe a secret from the public, for fear that it 

would discredit the reports broadcast into Eastern European nations. 

 As the year went on RFE continued to broadcast propaganda programs designed 

to undermine the regime in Hungary, and dissidence amongst the civilians in Hungary 

grew even larger. On October 23rd  it all boiled over when a rally was planned by the 

students of Hungary to protest against the Soviet Union. The Communist leader of 

Hungary, Erno Gero, met with his delegation that morning to discuss the planned protests. 

                                                
 22 Puddington, 111. 
 23 Statement by Joseph Grew to the Secretary General of the United Nations, March 19, 1956. 
 24 Johanna Granville. “Caught with Jam on Our Fingers: Radio Free Europe and the Hungarian 
Revolution of 1956,” Diplomatic History 29, no. 5 (November 2005) 815. 



 Handley 14 

From his aides, two vastly different opinions were presented. Jozsef Revai and Gyorgy 

Marosan warned Gero that a threat of a revolution was possible, and even likely. The 

only possible solution the two men saw was to cancel the demonstrations and to have 

security fire on anyone who defied the ban not to protest.25 Lajos Acs, the senior Political 

Committee member had a differing opinion. He believed that there was no way a revolt 

was imminent, and instead they should try to smooth things over with the protesters by 

allowing Imre Nagy back into the government.26

 On October 23rd at 3:00 in the afternoon the protests began, with marchers from 

the east and west marching in unison. As the marches went through the city they quickly 

gained support by other citizens. As factory workers and working class joined the 

demonstrations, the onlookers increased their encouragement. One section of the protests 

went to Kossuth Square in front of Parliament, and called for Nagy.

 The men compromised, coming up with 

the solution to ban the demonstrations, but not to use deadly force.  

27

                                                
 25 Csaba Bekes, Malcolm Byrne, Janos M. Rainer, The 1956 Hungarian Revolution: A History in 
Documents, (Budapest, New York: CEU Press, 2002), 191. 

 As chants of “Imre 

Nagy into the government!” rang out, another set of protesters gathered in front of the 

Radio station near a statue of Stalin. After several hours of standoff between the 

protesters and the AVH protecting the station, violence broke out. At 8:00 p.m. a speech 

by Gero denounced the protests angering the crowed of listeners. An hour later at 9:00 

p.m. the first shot rang out from the radio station, which was then under siege by the 

crowd. After an evening of fighting, the protesters finally took control of the building, 

and the start of the revolution had occurred.  

 26 Ibid. 
 27 Ibid, 192. 



 Handley 15 

 As the fighting began between the Soviet troops and the Hungarian citizens, 

Washington found itself in the middle of a crisis in which it needed to make a decision on 

what action to take. Some officials from the United States argued that the advantages of 

intervening were outweighed by the potential of disrupting the political status quo of the 

region, which had been running smoothly since 1945.28 The other argument that many 

senior officials shared was the feeling that the United States had an obligation to follow 

through with the rhetoric it had been pumping into Eastern Europe, and it was the United 

States duty to live up to the expectations of the worldwide public which supported the 

Hungarians battle against the Soviet Union.29

We are thinking of the possibility of bringing it to the [UN]SC [United Nations 
Security Council]. From a political standpoint, the Sec. is worried that it will be 
said that here are the great moments and when they came and these fellows were 
ready to stand up and die, we were caught napping and doing nothing.

 The debate continued when on October 24, 

1956 John Foster Dulles called the U.S. Ambassador to the United Nations, Henry Cabot 

Lodge, with Washington’s concerns. 

30

 
 

From this message comes a sense that rather than obtain bad press, the United States 

government was willing to allow the Hungarians hopeless battle for freedom continue 

with innocent bloodshed. Officials were well aware that the rhetoric spread into the 

region by the United States and RFE was a huge inspiration to those Freedom Fighters 

squaring off with the Soviet Union, but the decision was still made to put U.S. repute 

over innocent lives. 

                                                
 28 Ibid, 202. 
 29 Ibid, 203. 
 30 Memorandum of Conversation between John Foster Dulles and U.S. Ambassador to the United 
Nations Henry Cabot Lodge, October 24, 1956 in The 1956 Hungarian Revolution: A History in 
Documents, ed. Csaba Bekes, Malcolm Byrne and Janos M. Rainer (Budapest, New York: CEU Press, 
2001), 228. 



 Handley 16 

 The Communist officials of the Hungarian government were also faced with 

important decisions on how to end the uprising of the civilians. While the Soviet Union 

promised that reinforcements were on the way, officials in Hungary were fearful about 

how much support the revolution had garnished throughout the nation. Reports were 

flooding in to the leaders that rural citizens were taking arms and joining the fight, at 

which point decided that a desperate act was needed to suppress the fighting. On October 

28, 1956 the Hungarian Communist party members met to discuss what to do. Among the 

thirteen on hand were Janos Kadar, Jozsef Kobol, Erno Gero and Imre Nagy, the highest 

ranking Communist officials in Hungary. Kadar began the meeting by stating, “We have 

to find a way to get the people who took part in the fighting to lay down their arms 

without regarding them [all] as counterrevolutionaries.”31

 One member of the Communist party involved in the meeting, simply referred to 

as Comrade Mikoyan, suggested “It has to be said more clearly that there were mistakes 

in the old leadership…. If we want to be at the leading edge of the workers’ movement, 

we must demand that they end the fighting.”

 The leaders understood that the 

best way to get the Freedom Fighters to put down their arms was by making concessions. 

However, they were still unwilling to give in to the demands made by those initial 

protests, but by softening the punishment to those fighting there was a general hope 

amongst the Communist leaders that a ceasefire could be reached. 

32

                                                
 31 HWP CC Political Committee Meeting, October 28, 1956 in The 1956 Hungarian Revolution: A 
History in Documents, ed. Csaba Bekes, Malcolm Byrne and Janos M. Rainer (Budapest, New York: CEU 
Press, 2002), 253. 

 The first decision was to have Imre Nagy 

once again become the Prime Minister. The hope was to start negotiations between the 

new government lead by Imre Nagy and the fighters. By telling them that concessions 

 32 Ibid, 255. 



 Handley 17 

were going to be made, and that their uprising was no longer viewed by the Soviet Union 

as an uprising, but rather a reaction to past misdeeds, immediate acts of violence would 

cease to exist; At the very least until Soviet troops arrived. For the first time since the end 

of WWII, the Soviet led Communist leaders began to discuss the process of 

desalinization in Hungary.  

 On October 28, 1956 at 5:25 p.m. new Prime Minister Imre Nagy gave a radio 

announcement to the Hungarian citizens about the formation of a new government. His 

opening statement was right on cue with the meeting between officials earlier in the day;  

 During the course of the past week bloody events took place with tragic rapidity. 
 The fatal consequences of the terrible mistakes and crimes of these past 10 years 
 unfold before us in these painful events which we are witnessing and in which we 
 are participating.33

 
 

The speech that followed accused the citizens of criminal behavior, but only as a reaction 

to the crimes committed by the previous government. Despite the Soviet Union’s 

warnings against it, Nagy also included a section of his speech discussing Soviet 

abandonment of Hungary: 

 The Hungarian Government has come to an agreement with the Soviet 
 Government that the Soviet forces shall withdraw immediately from Budapest and 
 that simultaneously with the formation of our new Army they shall evacuate the 
 city’s territory.34

 
 

Nagy hoped that by announcing on air that a deal had been reached, the Soviet Union 

would be forced to abandon Hungary and Nagy’s new government could begin 

recuperating the country. Unfortunately, the impression was given to those citizens 

listening that the Hungarians triumphant battle against the Soviet regime had been 

                                                
 33 Radio Message from Imre Nagy Announcing the Formation of a New Government, October 28, 
1956, 5:25 p.m. in The 1956 Hungarian Revolution: A History in Documents, ed. Csaba Bekes, Malcolm 
Byrne and Janos M. Rainer (Budapest, New York: CEU Press, 2002),284. 
 34 Ibid, 285. 



 Handley 18 

successful, and that the Soviet’s exit of Hungary was official. A friend of Nagy, Tibor 

Meray, later analyzed the problem that took place after Nagy gave his speech:  

 It sometimes happens in history that a whole country becomes the victim of an 
 optical illusion. That was what happened in Hungary. Nagy’s announcement of 
 the ceasefire order, which he linked this time to a promise that the Soviet troops 
 would leave the capital, spread drunken joy throughout the country. The little 
 people of Hungary, who had fought with such indomitable courage, now thought 
 they had triumphed over the Soviet Union, not only morally but also militarily.35

 
 

 The same day that Imre Nagy and the rest of the Communist leaders were 

attempting to create some sort of stability and peace, Radio Free Europe was 

undermining their efforts. A broadcast on October 28 informed its listener’s military 

tactics that were found to be successful against superior enemies. The report began with 

carefully edited statements that made it seem as though military support from the West, 

mainly the United States, was imminent.  

 Three days ago we said that every day, every hour gained by resistance is worthy 
 the sacrifice, lessens the risk. This statement of ours is emphasized by the meeting 
 of the U.N’s Security council, called together for tonight… The calling together 
 of the Security Council would have shrinked to a purely formal demonstration if 
 Imre Nagy and his companions would have liquidated the revolutionary 
 movement within two days. 36

 
 

The impression given was that a decision on what military action the U.N. was going to 

take was being discussed that evening. However, the meeting the broadcast was referring 

to was the previously mentioned meeting in which the members of the UN were 

attempting to figure out a way to separate their names from RFE in light of the revolution 

in order to maintain their reputations The encouragement for the Hungarian soldiers to 

fight on was ignited by the belief that they were not in the battle alone. They weren’t 

                                                
 35 Noel Barber, Seven Days of Freedom (New York: Stein and Day Publishers, 1974), 128. 
 36 Radio Program, “Armed Forces Special NO. B-1”, Air Date 28 October, 1956 in The 1956 
Hungarian Revolution: A History in Documents, ed. Csaba Bekes, Malcolm Byrne and Janos M. Rainer  
(Budapest, New York: CEU Press, 2002), 286. 



 Handley 19 

taking part in a revolution, but rather they had just ignited a war with the Soviet Union in 

which the rest of the Free World was about to take part in. 

 To further confuse those Hungarians who were listening to the messages 

broadcast on RFE, the report warned that the Soviet Union was sending reinforcements to 

put down the uprising. The report added, “According to pessimists these forces will snap 

up the freedom fighters in no time. We on the other hand say: let us not be scared of these 

numbers indicated as overpowering forces.”37 The reporter went on to tell a story from 

World War II when the Nazis were marching through South-Eastern Europe, where only 

500 Serbian fighters “went into action by attaching themselves closely to the marching 

German division, popping up on the sides, in front and the rear and by keeping close 

contact with each other.”38

 It is by these means and not by a supremacy of arms and numbers that they 
 succeeded to stop in a decisive place an enemy army which marched towards a 
 decisive task, causing grave losses without suffering substantial losses 
 themselves.

 The program wrapped up by saying, 

39

 
 

Following the reports broadcast to the Hungarians it became clear to those outside of the 

Satellite Nations that RFE was sending false reports to those listening. The call for action 

undermined all efforts for peace that surely would have prevented the revolution from 

continuing, resulting in unfathomable loss of life. 

 Following that program, RFE came back on the air with what later became known 

as the famous “Molotov Cocktail” speech. The announcer began the program by 

announcing that “we have asked our fellow worker Gyula Patko to report about his own 

                                                
 37 Ibid. 
 38 Ibid, 287. 
 39 Ibid, 287. 



 Handley 20 

experiences, in order to illustrate the possibilities of partisan warfare against tanks.”40

One of these methods is in the first place the bottle filled with gas which was, at 
the time, jokingly called “Molotov cocktail.” All one needed for this was a wine 
bottle of one liter filled with gasoline to which we added a few crumbs of yellow 
phosphor and then sealed it tightly…. The moment the bottle broke, the phosphor 
set the gasoline immediately on fire and the enormous sucking effect of the 
powerful motor did then the rest. The motor caught fire and the tank became 
immovable. The crew was forced to leave the tank and our firearms done the 
rest.

 To 

the citizens listening, the impression was still being made that these programs were 

sponsored by Western Europe and the United States, and that they were giving military 

advice to hold off the tanks until backup could arrive. The actual military advice began 

shortly after, with exact instructions for the Freedom Fighters on how to combat the 

Soviet tanks. The special guest told stories of how he defeated tanks during his time as 

commander during WWII, and suggested that those listening do the same. 

41

 
 

The Hungarians were hearing military tactics provided by the U.S., but they were again 

being fed more propaganda that was undermining all efforts to end the violence at once. 

The West had no intentions of intervening, nor had they ever seriously considered the 

proposition to do so. 

 After the United States and other Western coalition forces failed to respond to the 

cries for help by Hungarian citizens, the Soviet troops entered Hungary on November 4th 

to put down the revolution. After the twelve days of death and destruction, around 4,000 

Hungarians were killed, over 700 Soviet troops were dead and thousands more were 

wounded. Over 200,000 Hungarians were forced to flee their homes and search for 

shelter from neighboring nations. After the Soviet Union regained power in Hungary, 

                                                
40 Radio Program, “Special Armed Forces B-2,” Air date October 28, 1956 in The 1956 

Hungarian Revolution: A History in Documents, ed. Csaba Bekes, Malcolm Byrne and Janos M. Rainer 
(Budapest, New York: CEU Press, 2002), 288. 

41 Ibid, 289. 



 Handley 21 

13,000 Hungarians were imprisoned and about 350 more were executed for their 

involvement in the Revolution. Janos Kadar became the Prime Minister, and despite his 

attempts at creating  a worker-peasant government, the Soviet Union kept a tight grasp on 

the politics in the country.  

Hungarians were misled by the messages broadcast over Radio Free Europe in the 

months prior to the revolution and through the uprising’s entirety. As the students 

gathered against the Soviet opposition, messages and speeches rang in their ears that aid 

would come from the west. One of those involved in the fighting was an 18 year old male 

student in October 1956. After being actively involved in the uprising against the 

Communists, he was forced to abandon his home in order to save his life after the Soviets 

restored order. The young man, who preferred to remain anonymous, stated in an 

interview in 1959, just three years after fleeing his home in Hungary, “Since Stalin’s 

death…. All knew then that something will happen. However they did not expect to do 

things themselves but the thought of aid and the solution to come from the West.”42

 We knew that they would intervene, but we trusted in the West to help us. Ten 
 years of propaganda has convinced us of this. Had they not intervened, there 
 would have been no revolution and peaceful readjustment with Moscow would 
 have been possible.

  The 

unnamed young man went on to reveal the concern, or lack there of, of Soviet 

intervention:  

43

 
 

The young man referred to Radio Free Europe as the citizen’s main source of news from 

the West during occupation. The broadcasts that were streamed over Radio Free Europe 

implied that all the Hungarians had to do was stand up against the Soviet regime and the 

                                                
 42 Anonymous Interview with an 18 year old Hungarian interviewed by Donald and Vera Blinken,  
Hungarian Refugee Interviews from 1957-1958. 
http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/O110_a.pdf. 
 43 Ibid. 



 Handley 22 

West would take care of the rest. As the rest of the world looked on, it was devastatingly 

clear that the Hungarians had no chance of defeating the superior Soviet army. However, 

the Hungarians acknowledged that they would not be able to defeat the Soviets as well, 

but were convinced the United States would aid them. 

 Other Hungarians had the same sentiment about the messages they perceived to 

be the truth. Another young man helped at the radio station in Budapest as the revolution 

broke out. He was actually working inside the Radio Budapest building on October 23rd, 

the day protesters and AVO officers clashed to mark the start of the revolution. The 

anonymous young man cited the same confusion that many others had from what was 

heard on the air from RFE. He also made more serious claims, suggesting that the 

broadcasts did more than ignite the nationalistic spirit and pride in the citizens, but 

actually directly led to the deaths of innocent Hungarians. 

 … I have to tell you something about Radio Free Europe. It is a fact that RFE 
 served a useful purpose. It encouraged us during these 12 years but RFE also 
 made statements which cost many Hungarian lives. On my way to Austria I met a 
 Hungarian officer who told me that RFE’s famous declaration, “wait another day, 
 fight another day, and help will come,” cost him 850 of his men.44

 
 

 The direct claim puts into question what the goals of the United States and the rest 

of the Western nations that supported RFE were. The creators of RFE, the CIA in 

particular, and the Hungarian citizens had the initial belief that RFE was in place to 

broadcast unbiased news from democratic nations, but the reports from the area seem to 

suggest otherwise. The broadcasts advanced from news updates to political speeches, and 

anti-communist propaganda intertwined within it all. Because the propaganda had 

advanced to such an extent, many Hungarians saw what they were doing as more than a 

                                                
 44 Anonymous Interview with a 27 year old Hungarian interviewed by Donald and Vera Blinken, 
Hungarian Refugee Interviews from 1957-1958. 
http://files.osa.ceu.hu/holdings/other/blinken/pdf/O119_a.pdf  



 Handley 23 

revolution, but rather the beginning of a war between the United States and the Soviet 

Union.  

 The question of how such a disaster could have occurred began to be discussed 

worldwide. Questions about Radio Free Europe’s involvement in the revolution began to 

be discussed. On December 5, 1956 a policy review of RFE during the revolution was 

conducted. An internal investigation was done by the RFE political adviser, William 

Griffith, in which several conclusions were made. The first conclusion was that “There 

were relatively few real policy violations.”45 Griffith then goes into detail of each of the 

policy violations that were committed by the broadcasts. The first he investigates is the 

“Armed Forces Special” #A1 of 27 October, which “gives detailed instructions as to how 

partisan and Hungarian armed forces should fight,”46 while also “fairly clearly implies 

that foreign aid will be forthcoming if the resistance forces succeed in establishing a 

“central military command.”47 Despite the obvious faults of the programs, Griffith states 

that had the program had been done in “theoretical terms without any reference to current 

events in Hungary,”48 then absolutely no policy would have been broken. Griffith goes 

on to say that probably the most serious fault of the broadcasts was the tone of the 

announcers, and that “too few writers appear willing to admit that the situation inside the 

country be so complex that they are not qualified to give listeners specific advice on what 

to do.”49

                                                
45 Policy Review of Voice of Free Hungary Programming, October 23-November 23, 1956 in The 

1956 Hungarian Revolution: A History in Documents, ed. Csaba Bekes, Malcolm Byrne andJanos M. 
Rainer (Budapest, New York: CEU Press, 2002), 465. 

 

46 Ibid, 466. 
47 Ibid. 
48 Ibid. 
49 Ibid, 479. 



 Handley 24 

 Griffith concludes that “there is no evidence in the 308 scripts read in this survey 

that the VFH [Voice of Free Hungary] could have incited the Hungarian Revolution- i.e., 

caused it to begin.”50 He also states that “The VFH (with one exception) made no direct 

promise or commitment of Western or UN military support or intervention. Its broadcasts 

may well, however, have encouraged Hungarians to have false hopes in this respect; they 

carefully did little or nothing to counteract them.”51

However, Griffith feels that the most regrettable mistake made by VFH was, 

 Even if just one program promised 

directly that the West would intervene, not to mention the countless inferring made in 

almost every program, it was done too many times. The Hungarian citizens were basing 

their entire uprising on the belief that they were not going to be in the fight alone, and the 

West left them to fight a hopeless battle.   

Not their relatively few policy violations, but their offense against the cannons of 
good political warfare and broadcasting technique. They delivered in a bombastic 
and imperative tone a message which could have been conveyed in the form of 
reports on and repetition of the information coming out of Hungary, particularly 
that from the Free Stations. The VFH told Hungarians things they either already 
knew or could not in any case have been taught the last minute by radio.52

 
 

Griffith states that the biggest mistake made by RFE in the months prior to and during the 

revolution was the tone in which stories were announced. The rhetoric included in the 

broadcasts and the direct instructions to fight were merely policy violations that were 

unfortunate to take place, but in no way aided to the fighting or inspired a nation to revolt. 

However, the false hope that seemed to be included in every broadcast is what was 

unacceptable. 

                                                
50 Ibid, 481. 
51 Ibid, 481. 
52 Ibid, 483. 



 Handley 25 

Griffiths seems to be arguing that his broadcasts were viewed as propaganda by 

those in Hungary, and that there is no proof that they actually impacted the start of the 

Hungarian Revolution. All evidence that exists seems to suggest the contrary, that in fact 

the reports and broadcasts spewed over Radio Free Europe directly influenced the start of 

the revolution, and fueled it throughout its entirety. Somehow the United States was able 

to separate itself from RFE and received very little blame for the bloodshed that occurred. 

Throughout the propaganda barrage and even into the start of the Hungarian Revolution, 

it was clear that the United States was more worried about its foreign reputation than the 

outcome and impact that the revolution would have on the Hungarians. The CIA funded 

Radio Free Europe began its propaganda war by broadcasting messages of “freedom” 

from the west, encouraging non-cooperation with the Soviet Union. Somewhere along the 

line, the messages began to insight anger inside those listening in Hungary, and finally 

progressed into messages supporting and encouraging direct violent action to be taken 

against the Soviet Union. 

Many historians argue that Hungarians themselves didn’t believe the messages 

broadcast on air, but rather RFE was only effective in angering the Communist party. 

Instead, past historians believe that it was the policies of Stalinism, in particular the 

collectivization, rapid industrialization, loss of due process and political purges that took 

place. After a brief period of loosening up of policies after Stalin’s death, Imre Nagy 

spread a period of hope and improvements for the Hungarians. Historians argue that upon 

Nagy’s removal, Hungarians were angered and upset, and that directly led to the 

revolution. Even more common amongst historians is to view the Hungarian Revolution 

as the rise of freedom against an authoritarian regime. They view the Hungarians as the 



 Handley 26 

underdogs who attempted to go against odds and try to fight for the freedom of their 

country. The revolution itself has often been viewed as a heroic event- democracy versus 

communism. The Hungarian Revolution was just a segment of the Cold War, not an 

individual event that cost nearly 4,500 innocent lives. The view that many historians have 

glorifies Western ideals rather than questioning how so many innocent lives were lost. 

The views of these historians are skewed, and their values bring into question the 

accuracy of their conclusions. Many of the early historians were active members in the 

revolution. Of those, most were outsiders, coming into the war zone from Western 

Europe or the United States. The only reason that they engaged in the fighting was 

because they were fighting for democracy against an authoritarian communist regime. It 

is impossible to expect these historians to present an unbiased, truthful representation 

about the impact that the democratic governments from the West might have had. Only 

recently have historians began to look at the impact that United States funded propaganda 

broadcast by RFE had on the revolution. 

RFE broadcast messages- created and approved by the CIA- sent messages of 

hope and inspiration to take arms and continue their fight against the Soviet Troops. The 

propaganda dragged on an event that never should have been started in the first place, and 

in the end thousands paid the ultimate price for RFE’s careless journalism. Instructions 

were given on military tactics and direct claims were made that the Soviet Union was 

retreating and victory was near, and yet RFE has received a free pass. Despite breaking 

some “minor” policies, RFE continued to broadcast into the region long after the 

revolution, and actually broadcasts in the Middle East today. The initial intent of RFE 

was to send unbiased news into the region, and Frank Winser manipulated the station to 



 Handley 27 

the United States benefits. RFE and the United States should have received more blame 

for the unfortunate events that took place in October of 1956. 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 Handley 28 

Bibliography 
 
 

Anonymous 18 year old Hungarian, interviewed by Donald and Vera Blinkin, Hungarian                                    
Refugee Interviews from 1957-1958, 
http://www.osa.ceu.hu/digitalarchive/blinken/index.html. 
 

Anonymous 25 year old Hungarian, interviewed by Donald and Vera Blinkin, 
 Hungarian Refugee Interviews from 1957-1958, 
 http://www.osa.ceu.hu/digitalarchive/blinken/index.html. 
 
Barber, Noel. Seven Days of Freedom. New York: Stein and Day Publishers, 1974. 
 
Bekes, Csaba. The 1956 Hungarian Revolution and World Politics. Washington D.C.: 
 Woodrow Wilson International Center for Scholars, 1996. 
 
Bekes, Csaba, Malcolm Byrne and János Rainer. The 1956 Hungarian Revolution: a 
 History in Documents. Budapest; New York: Central European University Press, 
 2002. 
 
C.I.A. “Declassified Bulletin: Hungarian Public Demonstrations Lead to Political Crisis, 
  24 October, 1956.” Open Society Archives. 
 http://files.osa.ceu.hu/holdings/da/bl/nsa/daily/CIB_19561024.pdf. 
 
--------“Declassified Bulletin: The Hungarian Situation, 26 October, 1956.” Open Society 
 Archives. http://files.osa.ceu.hu/holdings/da/bl/nsa/daily/CIB_19561026.pdf. 
 
--------“Declassified Bulletin: Western European Communist Reaction to Hungarian 
 Revolt, 31 October, 1956.” Open Society Archives. 
 http://files.osa.ceu.hu/holdings/da/bl/nsa/daily/CIB_19561031.pdf. 
 
--------“Declassified Bulletin: The Situation in Hungary, 3 November, 1956.” Open 
 Society Archives. 
 http://files.osa.ceu.hu/holdings/da/bl/nsa/daily/CIB_19561103.pdf. 
 
--------“Declassified Bulletin: The Situation in Hungary, 6 November, 1956.” Open 
 Society Archives. 
 http://files.osa.ceu.hu/holdings/da/bl/nsa/daily/CIB_19561106.pdf. 
 
--------“Declassified Bulletin: The Situation in Hungary, 7 November, 1956.” Open 
 Society Archives. 
 http://files.osa.ceu.hu/holdings/da/bl/nsa/daily/CIB_19561107.pdf. 
 
Congdon, Lee, Béla K. Király and Károly Nagy. 1956: the Hungarian Revolution and 
 War for Independence. New York: Columbia University Press, 2006. 
 



 Handley 29 

Cross, William Paul. The Hungarian Revolution of 1956: the American Response. 
 Eastern Washington University, 2001. 
 
Eorsi, Laszlo. Hungarian Revolution of 1956: Myths and Realities. New York: 
 Columbia University Press, 2006. 
 
Gati, Charles. Failed Illusions: Moscow, Washington, Budapest, and the 1956 Hungarian 
 Revolt. Washington, D.C.: Woodrow Wilson Center Press, 2006. 
 
Granville, Johanna C. “’Caught with Jam on Our Fingers’: Radio Free Europe and the 
 Hungarian Revolution of 1956.” Diplomatic History 29, no. 5 (November 2005): 
 811-829. 
 
---------The First Domino: International Decision Making During the Hungarian Crisis 
 of 1956. College Station: Texas A & M University Press, 2004. 
 
---------“Radio Free Europe's Impact on the Kremlin in the Hungarian Crisis of 1956: 
 Three Hypotheses” Canadian Journal of History 39, no. 3 (December 2004): 
 515-546. 
 
Guttman, Jon. “The Hungarian Revolution 1956.” Military History 23, no. 10
 (January/February 2007): 70-71. 
 
HWP CC Political Committee Meeting, October 28, 1956. In The 1956 Hungarian 
 Revolution: A History in Documents, edited by Csaba Bekes, Malcolm  

Byrne, Janos M. Rainer. Budapest, New York: CEU Press, 2002, 253-261. 
 
Korda, Michael, Journey to a Revolution. New York: Harper Collins Publishers, 2006. 
 
Kovrig, Bennet. The Myth of Liberation. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 
 1973. 
 
Memorandum of Conversation between John Foster Dulles and U.S. Ambassador to the  

United Nations Henry Cabot Lodge, October 24, 1956. In The 1956 Hungarian 
Revolution: A History in Documents, edited by Csaba Bekes, Malcolm Byrne and 
Janos M. Rainer. Budapest, New York: CEU Press, 2002, 228. 

 
Mueller, Mary. “Refugee Child: My Memories of the 1956 Hungarian Revolution.” 
 School Library Journal 52, no. 12 (December 2006): 164. 
 
Nelson, Michael. War of the Black Heavens: the Battles of Western Broadcasting in the 
 Cold War. Syracuse, N.Y.: Syracuse University Press, 1997. 
 
Policy Review of Voice of Free Hungary Programming, October 23-November 23,  



 Handley 30 

1956. In The 1956 Hungarian Revolution: A History in Documents, edited by 
Csaba Bekes, Malcolm Byrne, Janos M. Rainer. Budapest, New York: CEU Press, 
2002, 464-484. 

 
Puddington, Arch. Broadcasting Freedom: The Cold War Triumph of Radio Free Europe 
 and Radio Liberty. Lexington, Kentucky: The University Press of Kentucky, 2000. 
 
Radio Message from Imre Nagy Announcing the Formation of a New Government,  

October 28, 1956, 5:25 p.m. In The 1956 Hungarian Revolution: A History in 
Documents, edited by Csaba Bekes, Malcolm Byrne and Janos M. Rainer. 
Budapest, New York: CEU Press, 2002, 284-285. 

 
Radio Program, ‘Armed Forces Special NO. B-1’, Air Date 28 October, 1956. In The 
 1956 Hungarian Revolution: A History in Documents, edited by Csaba  

Bekes, Malcolm Byrne, Janos M. Rainer. The 1956 Hungarian Revolution: A 
History in Documents. Budapest, New York: CEU Press, 2002, 286-289. 
 

Radio Program, ‘Special Armed Forces B-2,’ Air date October 28, 1956. In The 1956 
 Hungarian Revolution: A History in Documents, edited by Csaba  

Bekes, Malcolm Byrne, Janos M. Rainer. Budapest, New York: CEU Press, 2002, 
286-289. 
 

Saunders, Frances Stonor, Who Paid the Piper? The CIA and the Cultural Cold War.  
 London: Granta, 1999. 
 
Schlafly, Phyllis. “1956 Hungarian Revolution Lit the Lamp of Freedom,” Human Events 
 62, no. 36 (October 23rd, 2006): 15. 
 
Sebestyen, Victor. Twelve Days: The Story of the 1956 Hungarian Revolution. New York: 
 Pantheon Books, 2006. 

 
Statement by Joseph Grew to the Secretary General of the United Nations, March 19,  
 1956. 
 
Study Prepared for U.S Army Intelligence, ‘Hungary: Resistance Activities and  

Potentials’, January 1956. In The 1956 Hungarian Revolution: A History in 
Documents, edited by Csaba Bekes, Malcolm Byrne, Janos M. Rainer. Budapest, 
New York: CEU Press, 2002, 86-105. 


